Het 70-20-10 model heeft de discussie over de ineffectiviteit van klassikaal opleiden en trainen aangescherpt. Dit model stelt dat professionals 70% leren op de werkplek (informeel), 20% via interactie (coaching, netwerken) en slechts 10% door formele trainingen. Traditionele trainingen hebben beperkte impact, met een lage overdracht van kennis naar de praktijk en hoge kosten.
Jay Chros en Charles Jennings pleiten voor een focus op leren in de werkcontext (de 70%), waarbij leren verbonden wordt aan de dagelijkse werkpraktijk. Belangrijke acties zijn: tijd vrijmaken voor reflectie, leiderschap tonen, mentorschap stimuleren, en "learning communities" creƫren. Managers spelen een cruciale rol als faciliterende en ondersteunende partij, terwijl HR vooral een faciliterende functie vervult.
Leren volgens het 70-20-10 model vraagt om een pull-benadering, waarbij nieuwsgierigheid en urgentie professionals aansporen. Leren is niet effectief met verplichte push-strategieƫn. Het model benadrukt dat leren draait om faciliteren en stimuleren, niet om opleggen. De uitdaging ligt in implementatie en het loslaten van traditionele opleidingsstructuren.
Lees hier het volledige artikel.