Het roer om
In een serie artikelen vertaalt dr. Jos J.M. Baeten, zijn ervaringen, inzichten en onderzoeken naar werkplekleren en AI, naar een nieuwe visie, perspectief en uitvoering van leren in organisaties:
πππ© π§π€ππ§ π€π’ π£πππ§ πππ© π«ππ§ππͺπͺπ§π―ππ’ππ£ π«ππ£ π¬ππ§π ππ£ ππ€π€π§ π‘ππ§ππ£ πππ© π π‘π€π₯π₯ππ£π πππ§π© π«ππ£ ππ π€π§πππ£ππ¨ππ©ππ π©π π’ππ ππ£.
Met rijke opbrengsten en als resultaat dat de professional, zijn werkomgeving, zijn organisatie en de maatschappij langer meegaan.
Deze opvatting is een aanzet om anders naar het leren en werken in organisaties te kijken.
Laat je⦠Lees meer
Op 21 dec'24 door ChatGPT gegenereerde samenvatting:
De voortdurende veranderingen in werk, technologie en samenleving vereisen een nieuwe benadering van werken en leren. Inclusiviteit, AI en arbeidsproductiviteit spelen hierbij cruciale rollen. Organisaties moeten investeren in talentontwikkeling, duurzame inzetbaarheid en innovatieve leermethoden om werknemers te ondersteunen bij technologische vooruitgang en maatschappelijke uitdagingen, zoals arbeidsmarktkrapte en sociale polarisatie. Leren en werken worden gelijkwaardig belangrijk.
Er is alle aanleiding om juist nu onze visie op⦠Lees meer
Download
In het vorige artikel is beschreven waarom er juist nu een andere benadering van werken en leren nodig is. In dit korte tweede artikel wordt hiermee de echte uitdaging voor de komende jaren geformuleerd.
Organisaties staan voor een cruciale uitdaging: leren en werken opnieuw verbinden. Dr. Jos J.M. Baeten pleit voor een duurzame aanpak waarbij leren even belangrijk wordt als werken. Door talentontwikkeling, inclusiviteit en de inzet van AI centraal te stellen, kunnen arbeidsproductiviteit en werkklimaat verbeteren. Ontdek hoe dit een transformatie kan zijn voor⦠Lees meer
Download
Tien jaar praktijkonderzoek naar werkplekleren met technologie heeft waardevolle ervaringen en inzichten opgeleverd. Hoewel werkplekleren succesvol blijkt te zijn, ontbreekt vaak duurzame verankering binnen organisaties. Er zijn zes benaderingen van werkplekleren, en in deze artikelreeks introduceren we een zevende, overkoepelende benadering. Dr. Jos J.M. Baeten benadrukt het belang van gedeeld eigenaarschap en een nieuwe aanpak waarin leren en werken centraal staan. Dit doen we niet voordat we hebben gekeken naar de lessons learned van werkplekleren tot nu toe.
Wat⦠Lees meer
Download
Wat maakt werkplekleren succesvol in organisaties? Dit is een samenvatting van praktijkonderzoek naar de ervaringen en inzichten van werkplekleren met leertechnologie in de afgelopen 10 jaar bij 65 organisaties. Succesfactoren zijn de deelnemers, de methode, de begeleiding, het projectmanagement, de betrokken leidinggevenden, de HR/L&O-afdeling, en de leertechnologie, maar vaak ontbreekt duurzame borging. De meest cruciale succesfactor blijkt gedeeld eigenaarschap te zijn. Het artikel biedt een instrument om de kans op succes van werkplekleren te meten en⦠Lees meer
Download
We willen je helpen met onze nieuwe visie en aanpak van leren in organisaties.
Voor de één te radicaal of te vergaand, voor de ander een bron van inspiratie.
In ieder geval aanleiding om eens diep en anders over werken en leren na te denken.
Download
Dit artikel 7 schetst het leerperspectief dat de basis vormt voor de nieuwe manier van leren waarvan de visie in artikel 6 is beschreven.
Eerst wordt helder gemaakt wat leren in organisaties inhoudt waarna aandacht is voor de teruglopende belangstelling voor het formele leren.
Vervolgens wordt het leerperspectief geschetst en vergeleken met het meest voorkomende, bestaande leerperspectief.
Daarna worden de kenmerken van een duurzame leercultuur benoemd.
Ten slotte wordt ingegaan op de kenmerken en mogelijke nieuwe rol van de hedendaagse professional.
Download Artikel 7 in pdf
Uit onderzoek weten we dat de kans op succesvolle invoering van een nieuwe manier van leren, zoals werkplekleren, voor een groot deel afhankelijk is van de inrichting en rolverdeling binnen de organisatie.
Dit artikel beschrijft het organisatieperspectief dat past bij de nieuwe visie en manier van leren zoals in artikel 6 is beschreven.
Het gaat in op de organisatie- en leercultuur die nodig is en op de manier waarop de visie en manier van leren verankerd en geborgd kan worden.
Een aanrader voor ieder die daar nog geen ervaring mee heeft.
Download Hoe ziet een bijpassend organisatieperspectief eruit