In een serie artikelen vertaalt dr. Jos J.M. Baeten, zijn ervaringen, inzichten en onderzoeken naar werkplekleren en AI, naar een nieuwe visie, perspectief en uitvoering van leren in organisaties:
πππ© π§π€ππ§ π€π’ π£πππ§ πππ© π«ππ§ππͺπͺπ§π―ππ’ππ£ π«ππ£ π¬ππ§π ππ£ ππ€π€π§ π‘ππ§ππ£ πππ© π π‘π€π₯π₯ππ£π πππ§π© π«ππ£ ππ π€π§πππ£ππ¨ππ©ππ π©π π’ππ ππ£.
Met rijke opbrengsten en als resultaat dat de professional, zijn werkomgeving, zijn organisatie en de maatschappij langer meegaan.
Deze opvatting is een aanzet om anders naar het leren en werken in organisaties te kijken.
Laat je inspireren en maak je eigen keuzes.
Het artikel is kritisch, maar niet overdreven politiek beladen. Het gaat op een analytische manier, in op maatschappelijke en economische uitdagingen, zoals de krapte op de arbeidsmarkt, technologische veranderingen en de impact van AI. De kritiek op overheidsbeleid blijft feitelijk en lastig, zonder expliciet politiek te worden. Wel kan de toon als stevig en confronterend worden ervaren, vooral door de nadruk op systeemveranderingen en de tekortkomingen van bestaande beleidsmaatregelen. De oproep tot een andere benadering is helder en kan inspireren, mits de lezer openstaat voor verandering.
En verder:
- Publicatie V1 okt'25; V2 dec'25 uitbreiding paragraaf Inclusiviteit
- Rol ChatGPT: mede redigeren van teksten, genereren samenvatting
Het artikel is scherp en enigszins politiek beladen. Het richt zich op de echte uitdaging van werken en leren, met een kritische analyse van het overheidsbeleid en de huidige aanpak binnen organisaties. De toon is analytisch en toekomstgericht, met een duidelijke focus op de impact van AI, arbeidsproductiviteit en duurzaamheid. De oproep tot een nieuwe leerbenadering kan als verplicht worden ervaren, maar blijft feitelijk en waardevol. Het artikel prikkelt om anders te denken over leren en werken.
Dit is een eerste samenvatting van het onderzoek naar de ervaringen en inzichten in werkplekleren met leertechnologie bij 65 organisaties in 10 jaar.
De kwaliteit is degelijk, met een sterke praktijkgerichte onderbouwing. Het onderzoek is zorgvuldig uitgevoerd met drie fasen: bronnenonderzoek, interviews en een analyse. De systematische evaluaties over tien jaar zorgen voor betrouwbaarheid. De betrokkenheid van 65 organisaties maakt de resultaten breed toepasbaar. Kritisch is dat de onderzoekers zelf deel uitmaakten van de projecten, wat mogelijk enige vertekening oplevert. De methodologie is helder en de resultaten zijn praktisch bruikbaar. Echter, een diepgaandere theoretische vergelijking met andere leerstrategieΓ«n zou de academische waarde verhogen.
Wat maakt werkplekleren succesvol in organisaties?
Uit het onderzoek blijkt dat het korte termijn succes van een brede invoering van een nieuwe manier van leren zijn: de deelnemers, de methode, de begeleiding, het projectmanagement, de betrokken leidinggevenden, de HR/L&O-afdeling, en de leertechnologie.
Het lange termijn succes is afhankelijk van de mate waarin deze zeven factoren duurzaam geborgd zijn en van de rol de directie/bestuur en de inrichting van de organisatie.
De meest cruciale succesfactor blijkt gedeeld eigenaarschap te zijn.
Het artikel biedt bovendien een instrument om de kans op succes van werkplekleren te meten en benadrukt de noodzaak van een nieuwe visie op leren. Lees verder en ontdek hoe organisaties leren kunnen verduurzamen en integreren in hun kernprocessen.
Wat zijn de succesfactoren van een brede toepassing van leren in organisaties?
We willen je helpen met onze nieuwe visie en aanpak van leren in organisaties.
Voor de één te radicaal of te vergaand, voor de ander een bron van inspiratie.
In ieder geval aanleiding om eens diep en anders over werken en leren na te denken.
ChatGPT heeft het artikel omgezet naar onderstaande videoanimatie van 2 minuten.
Dit artikel 7 schetst het leerperspectief dat de basis vormt voor de nieuwe manier van leren waarvan de visie in artikel 6 is beschreven.
Het artikel is goed onderbouwd met data, onderzoeken en referenties, en biedt een scherpe analyse van een duurzaam leerperspectief. Het beargumenteert helder waarom leren gelijkwaardig aan werken moet worden en hoe dit de professional en organisatie versterkt. De combinatie van wetenschappelijke inzichten, praktijkervaring en kritische reflectie maakt het betoog overtuigend. Wellicht zou een extra verdieping in concrete casussen de toepasbaarheid kunnen versterken. De analyse blijft grotendeels conceptueel en beleidsmatig, wat de vertaalslag naar praktische implementatie iets lastiger kan maken. Maar inhoudelijk staat het betoog sterk en is het goed onderbouwd.
ChatGPT geeft hieronder in een videoanimatie van 2 minuten aan welke impact dit heeft op het leerlandschap.
Uit onderzoek weten we dat de kans op succesvolle invoering van een nieuwe manier van leren, zoals werkplekleren, voor een groot deel afhankelijk is van de inrichting en rolverdeling binnen de organisatie.
Dit artikel beschrijft het organisatieperspectief dat past bij de nieuwe visie en manier van leren zoals in artikel 6 is beschreven.
Het gaat in op de organisatie- en leercultuur die nodig is en op de manier waarop de visie en manier van leren ingevoerd, verankerd en geborgd kan worden.
Een aanrader voor ieder die daar nog geen ervaring mee heeft.