Blog
Een sterke leercultuur verhoogt prestaties van organisaties en medewerkers, aldus Linda Koopmans van TNO. Leren wordt verweven in dagelijks werk, formeel én informeel, wat leidt tot betere…
Artificiële intelligentie (AI) is voor de meeste organisaties nog een ongrijpbare uitdaging en daarom zijn ze naarstig op zoek naar een samenhangende aanpak waardoor ze op korte en wat langere…
Een wereldwijd onderzoek van de Boston Consulting Groep naar werkvoorkeuren veranderen in het tijdperk van Generatieve AI (GenAI). Werknemers waarderen nu baanzekerheid, loopbaanontwikkeling en…
Werknemers benutten jaarlijks slechts 55% van het beschikbare opleidingsbudget, wat leidt tot een ongebruikt bedrag van meer dan 1,5 miljard euro. Hoewel werkgevers leren en ontwikkelen stimuleren…
We hebben een monitor bijgehouden van de kenmerken van de hedendaagse professionals en hun behoefte en bereidheid om te leren en ontwikkelen.De resultaten zijn soms opmerkelijk. …
Hoewel veel HR-afdelingen en leer- en ontwikkelafdelingen aangeven dat hun organisatie een brede leer- en ontwikkelcultuur nastreeft, is de werkelijkheid heel anders.Uit ons onderzoek naar de…
Paul Bingen over het verspreiden van innovatiesDe politie is de grootste publieke organisatie van Nederland met zo’n dan 66.000 voltijd banen. De politie werkt vanuit 10 regionale eenheden, twee…
Prof. dr. P. Robert-Jan Simons is emeritus hoogleraar van de Universiteit Utrecht.Hij houdt zich al decennia bezig met het leren door mensen en heeft hierover meerdere boeken geschreven,uiteenlopend…
Suzan Linders & Stefan KlaassenArchipel Zorggroep EindhovenBij Archipel werken zo’n 2.500 medewerkers samen met ruim 1.400 vrijwilligers om dagelijks ondersteuning te bieden aan meer dan 3.000…
Dick KrikkeDirecteur DevelhubDevelhub is een netwerkorganisatie die zich richt op het verbinden en professionaliseren van iedereen die zich structureel bezighoudt met leren en ontwikkelen van…
Interview door Lien van der Leij Minister Karien van Gennip van Sociale en Werkgelegenheid: 'Ons streven is dat 62% van alle werkenden deelneemt aan een vorm van formeel onderwijs en we zitten op 57…
Marlous VaesAcademiemanager UWVTot voor kort was ik als expert, ontwikkelaar en hoofdtrainer Werkplekleren met Leertechnologie actief bij CSS Breda en haar opvolger de SDB-groep. In de afgelopen 11…
Dr. Jos J.M. Baeten maart’23Het werkplekleren met inzet van leertechnologie is de afgelopen 10 jaar succesvol en in verschillende mate van intensiteit toegepast bij meer dan 65 organisaties in…
Werkplekleren staat volop in de belangstelling bij organisaties die het willen en soms ook daadwerkelijk toepassen, en zeker ook bij advies- en trainingsbureaus die werkplekleren op allerlei manieren…
Wat is werkplekleren? Er zijn verschillende benaderingen van werkplekleren die ik heb uitgewerkt in het Handboek Leren & Ontwikkelen in organisaties. De meeste benaderingen zien het als een…
Vilans is de landelijke kennisorganisatie voor langdurende zorg.Britt en Tessa Dadema van Vilans hebben hun kennis en ervaringen met leren op de werkplek omgezet naar een artikel en bieden 8…
Ik heb mijn ervaringen van een tiental projecten in 2020/2021 beknopt samengevat. Werkplekleren met leertechnologie wordt volop in de werkpraktijk toegepast zoals beschreven in Handboek Leren en…
Afgelopen donderdag 31 januari vond het V&VN Opleiders Congres ‘Leren in het werk’ plaats. Ruim 350 deelnemers kwamen naar Nijkerk en lieten zich inspireren door nieuwe visies op…
Mayella Stremmelaar (voorzitter bestuur V&VN Opleiders) en Jacqueline Dijkstra (congresorganisator en hoofdredacteur OenG) interviewden dr. Jos Baeten over zijn visie op…
Afgelopen donderdag 13 december was de L&D Netwerk en Innovatiedag bij Nyenrode Business Universiteit waar 125 L&D professionals via verschillende workshops over Lifelong…
Leraren in het voortgezet onderwijs maken zich grote zorgen over het gebruik van social media door hun leerlingen. Zij vinden dat die veel te veel in de weer zijn met hun mobieltje. Dat blijkt uit…
Bedrijven die werknemers aan cursussen laten deelnemen, besteden in doorsnee 1.000 euro per cursist per jaar. Bedrijven in de delfstoffenwinning geven het meest uit aan cursussen en bouwbedrijven het…
Het 70-20-10 model heeft de discussie over de ineffectiviteit van klassikaal opleiden en trainen aangescherpt. Dit model stelt dat professionals 70% leren op de werkplek (informeel), 20% via…
Uit onderzoek blijkt dat 1 op de 3 Amerikanen hun baas niet vertrouwt, wat de werkrelatie en prestaties schaadt. Vertrouwen kan worden verbeterd door: 1) Betrokkenheid te creëren via winstdeling en…
Ondanks de groeiende populariteit van activiteitgerelateerde werkomgevingen blijft de medewerkerstevredenheid hierover achter. Slechts 4 procent van de medewerkers blijkt meermalen per dag van…
Human Resources Management volstaat niet meer binnen huidige arbeidsmarkt er is een nieuwe trend gaande. Resource for Human is de toekomst, organisaties moeten mensen meer centraal zetten in het werk…
'Werknemers leren meer van dagelijks werk dan van cursussen' Dit blijkt uit een enquête die gehouden is door de Universiteit van Maastricht. Ruim 5.500 personen zijn ondervraagd, waarvan 3.700…
De omslag van expliciet naar impliciet leren benadrukt leren via dagelijkse activiteiten, probleemoplossing en ervaringsleren zonder bewuste leerintentie. Managers kunnen impliciet leren stimuleren…
Met alle (technologische) veranderingen, verandert ook de manier van leren. Kijk maar eens naar de rol van Social Media hierin. Daarmee verandert dus logischerwijs ook de rol van een Learning&…
Tijdens Next Learning 2017 kwamen ruim 900 learning professionals bijeen om te ontdekken hoe het leren in hun organisatie anders kan/moet.Werkplekleren was één van de 5 thema's. Wat is…
De omslag van opleiden naar leren op de werkplek benadrukt dat leren geïntegreerd moet worden in het dagelijkse werk. Managers worden coaches die lerend werken stimuleren door doelen te stellen,…
NVO2 is dé Nederlandse Vereniging van HRD-professionals in Ontwikkelen en Opleiden. CSS Breda is een innovatief trainingsbureau die organisaties helpt sterker te worden door Werkplekleren met…
De omslag van opleiden naar geïntegreerd leren benadrukt dat opleidingen niet geïsoleerd moeten staan, maar een deel moeten zijn van een breder leertraject. Het gaat niet alleen om…
Het einde van de klassieke training is nabij. Ze leveren vaak namelijk niet het gewenste effect op. Dit terwijl de behoefte aan aantoonbare gedragsverandering bij organisaties groter is dan ooit. Hoe…
De wereld veranderd: er is sprake van exponentiele technologische ontwikkelingen, veranderende wet- en regelgeving en een ‘disruptive economy’. Dit betekent dat ook bedrijven en markten veranderen;…
Een van onze geregistreerde professionals, Mariëlle van Rijn, schreef een blog over het zichtbaar maken van werk en het gebruik van technologie daarbij. Lees hem hier: https://mariellevanrijn.nl/2017…
Een certificaat, joepie! Of toch niet? Wat zeggen diploma’s en certificaten over jou als professional? Wat is de werkelijke waarde voor jou, je baas, een opdrachtgever, de klant? Ik neem je mee terug…
Rebellie kan verrassend genoeg een krachtige motor zijn voor innovatie, prestaties en creativiteit binnen organisaties, aldus Francesca Gino in Harvard Business Review. Door sociale druk te…
Jos BaetenJos Baeten is econoom, socioloog en gepromoveerd in de bedrijfskunde op leerprocessen en The Power of Peer feedback. Hij heeft gewerkt in het bedrijfsleven, voortgezet onderwijs en hbo en…
Wat is werkplekleren en waarom kiezen organisaties ervoor? Oprichter Jos Baeten en Vriend van de AvW Rens van den Berg leggen het uit op Lifestyle RTL4. In samenwerking met BrabantZorg laten zij…
Lees hier een sterk geschreven stukje over hoe je je medewerkers/collega's kan inspireren om te leren tijdens het werk.Learning does not mean that you have to remove yourself from the office and sit…
Mooi geschreven artikel over hoe je al snel leren integreert op de werkvloer, zonder grote moeite of hoge kosten.Hoe denken jullie hierover?Lees hier het gehele artikel.
De Academie voor Werkplekleren wil verbinding creeren tussen professionals op het gebied van werkplekleren.Daarom is het vanaf nu mogelijk om gratis te adverteren. De informatie van jouw organisatie…
De Academie voor Werkplekleren is in een nieuw jasje gestoken. Op basis van de behoeften van onze huidige leden hebben we de website aangepast.Top 3 Prioriteiten:Succesvolle toepassingen en…
Eind september is Jos Baeten - één van de oprichters van de Academie voor Werkplekleren - gepromoveerd op "The Power of Peer Feedback". Dit gaat uit van het Virtual Action Learning, de grondslag van…
Een Academie voor Werkplekleren en de vraag om te registeren? Waarom zou ik dat willen en waarom zou ik dat doen? De enige registratie die ik ooit gedaan heb, is als donor en mijn lidmaatschappen…
Een uniek initiatief in Nederland: de Academie voor WerkpleklerenWat is de Academie voor Werkplekleren?De Academie is een initiatief van dr. Jos Baeten samen met prof. dr. Robert-Jan Simons. Het is…
Karin Donkers is expert in werkplekleren, interim-schoolleider en coach in het PO. Ze zet zich in voor onderwijsvernieuwing met focus op autonomie en vertrouwen. Ze schrijft regelmatig over haar…
Beeldend Trainen is de eerste stap op weg naar Werkplekleren. Als Expert Beeldend Trainen ben je daarom meer dan welkom als professional op de Academie voor Werkplekleren. Het expertprogramma…
Twee multidisciplaire teams van Florence hebben zich geprofessionaliseerd via een Leertraject Geriatrische Revalidatiezorg. Lees hier de ervaring!Review Leertraject Geriatrische Revalidatiezorg…
CSS Breda is actief bezig met werkplekleren, lees hier de ervaringen: http://www.cssbreda.nl/nieuws-over-werkplekleren/
Werkplekleren is een vorm van informeel leren. Schoolleidersregister schrijft over dit fenomeen in het onderwijs met concrete praktijkvoorbeelden, interessant! Om meer te lezen klik hier. …